Denne maten gir rask energi

Frokosten er dagens viktigste måltid, og mange vil nok si at både lunsj og middag er minst like viktige. Dette er fordi det er viktig å spise mat som inneholder næringsstoffer som supplerer kroppen med energi over lang tid, slik at energinivået ikke bare topper seg for deretter å nå bunnen raskt. Lange og harde arbeidsdager kan føre til at man plutselig blir sliten mellom måltidene, og da kan det være greit å vite hva slags mat man kan spise for å få tilført energi raskt og effektivt.

Idrettsutøvere, casino-dealere og folk i andre stressende jobber opplever perioder med stort prestasjonspress i hverdagen. Dette krever energi, og når man jobber hardt er det viktig at man får tilført energi for å kunne takle presset. Feil valg av mellommåltid kan skape ubalanse i kroppen, og noen matvarer er selvfølgelig bedre enn andre når man skal lade batteriene kjapt.

De energirike matbitene

  • Laks inneholder sunne omega 3-fettsyrer som er gode for hjertet. I tillegg er laks en fantastisk kilde til protein, og hjelper også på kolesterolet, insulin-nivået og styrker leddene.
  • Linfrø er noe de fleste forbinder med skorper på brød, men disse mirakel-frøene har opptil flere gunstige egenskaper. I likhet med laks inneholder de også sunne fettsyrer, minsker inflammasjon og inneholder fiber og andre stoffer som hjelper både på fordøyelsen og insulin-nivået.
  • Også det tredje produktet på listen er et produkt man lett finner i Norge, nemlig epler. Flere har bugnende eplehager, men ikke alle vet at epler faktisk inneholder en type karbohydrater som opptas svært raskt og kan omsettes til energi. Derfor er epler perfekte som snacks før trening eller under lange prøver og eksamener.
  • Grønn te inneholder kanskje ikke særlig mange kalorier, men kan hjelpe kroppen å omsette energien bedre. Den populære teen inneholder også noen av jordens aller mest potente antioksidanter og det har blitt bevist at grønn te forebygger noen krefttyper.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *