Juice og smoothie – helse i væskeform

Mange har de siste årene gått til innkjøp av utstyr til å lage juice eller smoothie. Enten man bruker stavmikser, blender eller sentrifuge, er de fleste enige om at ferskpresset juice av frukt og grønnsaker er noe av det beste man kan få i seg. Siden juice og smoothie er flytende, kan de lett helles over på flaske og tas med på jobb eller ligge klare i kjøleskapet til man trenger litt påfyll av væske og vitaminer. Ingenting starter dagen som et glass med fersk, nypresset appelsin- eller grapefruktjuice, og en vitamin-boost er perfekt i land med lange vintre og lite lys, som Norge.

Selv om de aller fleste forbinder juice med søt frukt, har det blitt stadig vanligere å putte grønnsaker i blenderen, enten i kombinasjon med frukt eller alene. Grønnsaker inneholder mindre sukker, samtidig som næringsstoffene og fiber-innholdet også skiller seg fra frukt. Det er liten tvil om at grønne smoothies og shots er en ny trend det er verdt å følge med på, og en ny og spennende måte å få i seg grønnsaker på. Gulroten har allerede blitt et fast innslag på mange menyer.

Hvilken juice er sunnest?

  • Rødbet-juice kan kanskje høres vemmelig ut for noen, men sannheten er at kokte rødbeter smaker søtt og har en deilig kremet konsistens. For å friske den opp kan man tilsette sitron eller lime. Den inneholder A-, C- og B6-vitaminer og hjelper med å holde blodtrykket lavt. Høyt fiberinnhold hjelper mot kolesterolet og er rik på proteiner. Man kan også blande inn andre sunne grønnsaker, som agurk, selleri, spinat eller andre bladgrønnsaker.
  • Granateplejuice inneholder punicalagin, som er et stoff som har hatt stor suksess i behandlingen av hjertepasienter. I tillegg stimulerer den spesielle frukten serotonin og østrogen, og dette bidrar til å styrke nervesystemet, blodomløpet og skjelettet. Forskere har konkludert med at granateple er en av verdens mest helsebringende matvarer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *