Koden til lykke: Ett sunt kosthold?

Livene våres er ofte fylt med stress og utfordringer. Det er mye vi ikke kan kontrollere i hverdagen og dette stresset, sammen med kjappe og usunne kostholds-valg kan føre til at man føler seg utmattet, deprimert og lei. Men dette kan vi gjøre noe med!

Det er nettopp gjennom en god diet og en aktiv livsstil at vi kan kvitte oss med mye av dette stresset. De siste ti årene har vi begynt å forstå nettopp hvor mye kosthold har å si på vår fysiske og psykiske helse. Sinnet og kroppen henger sammen, så her har jeg laget en kort liste av punkter på hva du kan gjøre for å bli lykkeligere.

  • Grønnsaker er din venn! Kjøtt i moderate mengder er bra også, men ingenting slår grønnsaker. Avokado, spinat og brokkoli er tre grønnsaker jeg anbefaler å inkludere i ditt daglig kosthold.
  • Planlegg dine måltid. Det er veldig lett å falle for fristelser man ikke egentlig vil ha når man er på farten. Sett opp en plan, fyll mat-boksen, og hold deg til den. Målet burde være små, sunne måltider hver 2 – 3 time som utgjør totalt rundt 5 – 8 måltid hver dag.
  • Trening. Jeg skulle ønske at jeg kunne fortalt deg at trening ikke var nødvendig for å føle seg vel, men våre kropper er laget til å bevege på seg. Trening (spesielt styrketrening) har blitt direkte koblet til bedre psykisk helse, men enten det er turer i skogen eller svømming eller tunge vekter som interesserer deg har ikke mye å si. Det viktige er at du beveger på deg.
  • Gi deg selv ett “jukse”-måltid i uken. Dette måltidet burde være noe du elsker å spise, men som du vet ikke er så sunt. På denne måten så har du større sjanse for å holde deg på ditt opprinnelige kosthold og ikke bli lei og gi opp helt.

Ved å gjøre disse små forandringene så tror jeg at du kommer til å begynne å føle deg mer opplagt, med mer energi og gladere!

Så ikke nøl, start din nye diet, og din nye deg, i dag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *