Planlegging gjør hverdagen mindre hektisk

I stressende yrker med lange arbeidsdager og korte pauser er det lett å bli sulten. Da er det vanlig at man kjøper seg noe snacks i lunsjen, kanskje ikke av det sunneste slaget. Og kommer man utslått hjem etter en lang arbeidsdag, er det fort gjort å bestille en pizza gjennom et par enkle tastetrykk. Det er ikke like lett for alle å fylle livene sine med ren og sunn mat, og en måte å endre dette på er planlegging.

I Norge lærer man om planlegging i skolegangen. Alt fra månedlige budsjett til vaske-programmer og handlelister finnes på pensum i norske skoler, men det er ikke alle som adopterer denne kunnskapen i sin livsfilosofi. Regelen er at man sparer tid og penger på å planlegge. Så hvordan kan man planlegge mat på best mulig måte?

Spar tid på matlaging og innkjøp

Tar man utgangspunkt i et rent kosthold, må man begynne med matvarene. De skal helst være økologiske, og handlelisten bør ha en stor andel frukt og grønt. Derfor er det lurt å sjekke hvilke av butikkene i nærområdet som har flest mulig av de varene man ønsker å benytte i det ukentlige kostholdet. Dersom man skal spare penger, må man selvfølgelig også ta prisen i betraktning.

Man skal ikke trenge å gjøre dagligvare-innkjøp mer enn én dag i uken. Hvis man ikke ønsker å dra på butikken, fins det nå også hjemlevering av dagligvarer i mange tettbygde strøk. Da slipper man å ha med seg handleliste og trille rundt på handlekurv eller stå i kø. Leveringstiden kan ofte tilpasses den enkeltes arbeidstid, slik at man finner varene levert på døren når man kommer hjem.

Når maten først er i hus er det lurt å tilberede de fleste ferskvarene innen to-tre dager og legge frukt i kjøleskapet. Det er bedre å lage dobbel porsjon og fryse ned til senere. Da slipper man både innkjøp av nye ferskvarer og ekstra matlaging, og kan nyte en deilig restemiddag senere i uken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *