Spis mer, føl deg bedre!

Du leste nok overskriften og ristet på hodet. Jeg skjønner det, det virker helt ulogisk, men det går faktisk an! Men da må man gjøre noen konkrete steg, og det er det jeg skal skrive litt om her.

Kostholdet til menneske har forandret seg veldig mye i løpet av tiden vi har vært på jorden, og ingen perioder har hatt en større forandring enn de siste 30 årene. I løpet av denne tiden har fast-food blitt større enn noensinne og raffinert sukker har funnet plass i de fleste av våre produkter. Måltidene våres har også blitt større og større mens vi beveger oss mindre og mindre.

Jeg er ikke her for å fortelle deg at du må holde deg unna alt av sukker, men jeg er her for å fortelle deg at for å føle seg bedre – både psykisk og fysisk – så er det første steget å gjøre seg selv bevisst på hvilke valg man tar.

Så, hvordan spise mer og føle seg bedre?

Første steget er å sette opp et kosthold som står i balanse med hvor aktiv du er, og hva dine mål er. Vil du bygge muskler for å føle deg bedre? Eller kanskje er det å miste litt fett som er koden? Er du egentlig fornøyd med hvordan du ser ut, men mangler energi?

Svaret til alt dette er protein. Protein kan hjelpe deg med å forbrenne fett, bygge muskler, og hjelpe til å skape en sunn psykisk balanse. Protein finner vi spesielt i kjøtt, men også utrolig mye av i linser, bønner og pasta hvis man skulle ønske å holde seg på et mer grønt kosthold.

Karbohydrater er også viktig, men i mer moderasjon da disse har en tendens til å lettere bli til fett celler hvis man ikke passer på.

Koden her er å spise mer, men av sunne ting. Mer grønnsaker, mer linser og bønner, mer sunt kjøtt: rett og slett mer sunne proteiner. Sammen med en balansert trenings-plan blir det lett å føle seg bedre, både psykisk og fysisk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *